contact met Ammiël en Hellen

Home Forums TFC Discussiegroep contact met Ammiël en Hellen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Erik
    TFC Webadmin

Vanmorgen zijn Hellen en Rick veilig op Schiphol aangekomen en door ons naar Bunschoten gebracht. Het is de bedoeling dat Hellen 14 maart weer terugvliegt naar Suriname.

Bert Westland
    TFC Lid

Zaterdag 18 oktober Ammiël uitgebreid gesproken. De vakantie was goed voor Ammiël en Hellen. Ammiël gaf aan dat hij wat kon bijkomen van de drukke tijd die hij (en Hellen) achter de rug heeft.

Jacco Huijzer
    TFC Lid

Ik heb afgelopen dinsdag contact gehad met Ammiël; twee weken geleden ook, toen was ik op vakantie. Twee gesprekken waarin we uitgebreid over de gang van zaken in Powakka hebben gesproken. Ze hadden een doopdienst achter de rug, waarbij het zo druk was in de kerk dat het er nog maar net in paste. Ook een van de bestuurders van het dorp was aanwezig. Verder was er afgelopen zondag een engelstalige man, die voorstelde om volgende week zondag een lied te zingen bij de dienst. Een collega van Ammiël in Powakka (van de Vergadering der gelovigen) blijkt prostaatkanker te hebben, met uitzaaiingen; willen jullie ook voor hem bidden?

Gr,
    Jacco

Hellen uitgebreid gesproken.
    De kinderen hebben nu 2 maanden vakantie.

Hellen even aan de telefoon gehad, ivm spullen die meegekomen waren.

Edine van Ouwendorp
    TFC Voorzitter

Ik had gisteravond contact met Hellen. De meeste dingen die we bespraken zijn door Jacco al gezegd in het hier bovenstaande bericht. Ik begreep van Hellen dat het met haar moeder nu wel echt minder wordt. Wanneer het gezin naar Nederland komt zullen wij het draaiboek weer in gang zetten voor onderdak enz. Jullie horen daar dan van.

Als ik het verder zo kan inschatten moeten we vooral bedacht zijn op de macht van de duivel om op allerlei manieren het werk van God afbreuk te doen. Laten we standvastig zijn in ons gebed nav Efeze 6.

Ik heb net een nieuwe gebedskalender gestuurd. Het kan even duren voor er een volgende komt ivm bevalling enz.

Jacco Huijzer
    TFC Lid

Vanmiddag contact gehad met Ammiël. Een aantal punten, waar jullie ook gebedspunten uit kunnen destilleren:
    – Ammiël voelt dat zijn hoofd te ‘vol’ zit met materiele zaken, die constant de aandacht blijven vragen. Dit gaat ten koste van het Werk waarvoor hij naar Suriname geroepen is.
    – De tienerclub en kinderclub gaat er goed. Voor de kinderclub zijn er zelfs zoveel kinderen dat er een logistiek probleem ontstaat: de kinderen moeten allemaal opgehaald worden.
    – Er is een zuster die aan het avondmaal gaat, maar niet in haar Bijbel lijkt te lezen en niet aan Bijbelstudie wil doen. Bidt om wijsheid voor Ammiël om hier mee om te gaan, en deze vrouw en de gemeente hierin geestelijk leiding te geven.
    – In het gesprek kwam het totale onvermogen van de mensen om een toepassing op zichzelf te kunnen maken weer aan de orde. Een voorbeeld: bij de tienerclub kwam de vraag op: wat is zonde? Als voorbeeld van zonde werd het belachelijk maken van iemand genoemd. Iedereen beaamde dat dat zonde was. Twee tellen later gebeurde dit. Toen Annelies daarop in haakte (“dit is het dus…”) keken ze haar niet begrijpend aan. Het onvermogen om een toepassing van het Woord op zichzelf te kunnen maken is een groot obstakel! Ammiël gaf aan nu pas echt te begrijpen waarom Paulus het “de dwaasheid van de prediking” noemde waardoor mensen zalig worden. Hij is daarin absoluut afhankelijk van het werk van de Heilige Geest, wat hij ook zo beleeft. Ik vroeg hem of hij daarin niet te snel te veel wilde; hij is er tenslotte nog maar net. Zulke cultuurverschillen laten zich ook niet zo gemakkelijk oplossen in zo’n korte tijd.
    – Dankbaarheid mag er zijn dat de kerkdiensten zo goed bezocht worden. Afgelopen zondag hoefde er net geen stoelen bij gezet te worden. De gemeenteleden waarderen het enorm dat Ammiël nu de preken samenvat in het Sranantongo.
    – Wat een worsteling is, is de manier waarop hij de essentie van het lijden van Jezus en de toepassing daarvan in het persoonlijke leven aan de mensen meegeeft. “Je moet in Jezus geloven.” “Ja maar we geloven toch in Jezus?” Bidt om wijsheid hierin.
    – Het probleem met de tandarts is nog niet opgelost. De tandarts op Curacao is op niets uitgelopen; de kindertandarts die daar was bleek net naar Nederland te zijn vertrokken.

• Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 2 maanden geleden door Jacco Huijzer.
    Jacco Huijzer
    TFC Lid

Ik heb ook dinsdag contact gehad met Ammiël. Hij is vorige week vrijdag begonnen om samen met br. Leo evangelisatiebezoeken af te leggen. Vooralsnog alleen in Powakka, en nog niet in het naastgelegen dorp. Hij vertelde dat dit een stuk beter werkte dan dat hij dit in zijn eentje deed; alleen is hij toch maar een ‘bakra’ (blanke) en hij spreekt de taal niet (genoeg). Als Ammiël alleen komt reageren de mensen erg afwerend; dat was nu veel minder het geval. Br. Leo zag er erg tegen op, laten we ook voor hem bidden. De bedoeling is dat ze dit elke vrijdag en zondagmiddag doen. Een bezoek bestaat uit het bezoeken van een familie, waar ze eerst een uur over koetjes en kalfjes praten, daarna een uur over God.

Ammiël vertelde nog over de aard van de indianen in Powakka; ze missen op een of andere manier het vermogen om zaken op zichzelf toe te passen. Het deed me denken aan een lied van Don Francisco: “Everybody else but me”. (Geen hele reformatorische muziek, maar ik vind het erg mooi) Laten we bidden om het werk van de Heilige Geest!

Aanstaande zondag hoopt Ammiël voor het eerst een samenvatting van zijn preek in het Sranantongo uit te spreken; hij had dat afgelopen zondag willen doen, maar harde regen maakte het verder preken onmogelijk.

Dinsdag 30 juni ’s avonds gebeld met Ammiël. Bij Mark moest een kies getrokken worden wat voor hem op een heel erg nare ervaring uitgelopen is. Hij moet nog een keer trekken of vullen, maar hij is er zo angstig voor dat hij niet meer durft en zijn kaken stijf op elkaar houd. Het is maar zeer de vraag of Mark in het ziekenhuis in Paramaribo geholpen kan worden. We hebben nu een adres gevonden in Curacao waar Mark geholpen kan worden. Dit is een speciale kindertandarts en voor angstige patienten en eventueel onder narcose kan werken. Ammiël gaat onderzoeken of dat een optie is om met Mark daar naar toe te gaan. Bid voor Mark dat de pijn en angst overgaan en dat Ammiël en Hellen wijsheid mogen ontvangen om het beste voor Mark te beslissen.

Edine van Ouwendorp
    TFC Voorzitter

Fijn dat er mensen zijn die klusjes willen doen. Tenminste het lijkt me heerlijk dat je dat even niet zelf hoeft te doen. Wat die andere dingen betreft, meer stof tot gebed.

Jacco Huijzer
    TFC Lid

Net gebeld met Ammiël. We konden niet te lang bellen, omdat hij in de auto zat… Een paar zaken waar we het over gehad hebben:
    – Er is een stel uit Nederland op ‘bezoek’ dat 3 weken klusjes doet.
    – Hij denkt er over om ook mensen te gaan bezoeken in een naastgelegen dorp (Cabendadorp, http://nl.wikipedia.org/wiki/Cabendadorp).
    – Het plan is om met Leo in de omgeving meer concreet te gaan evangeliseren: “Mag ik 2 minuten met u over God praten?”

Vorige week met Hellen gebeld. Hellen gaf aan dat de dagen voor haar erg gevuld zijn, en omdat er bijna elke dag wel onverwachte dingen tussen komen, komt ze ook zelfs ’s avonds vaak niet aan een moment voor zichzelf toe. Ze is van plan om dit toch weer meer te plannen.
    Met Annelies klikt het erg goed. Hellen heeft met haar afgesproken om 1 keer per 6 weken ook iets leuks met Annelies te ondernemen. Alleen is er tot nu toch nog niet van gekomen (ook weer door van alles en nog wat wat er tussen komt).
    Nadat Hellen in Nederland is geweest, heeft ze de vrouwenvereniging nog niet weer opgepakt. Voor haar komst, werd de vrouwenvereniging ook niet goed bezocht: vaak maar door 1 vrouw. Ze vindt het nu ook lastig hoe ze weer moet beginnen. Dat de Indiaanse vrouwen ook niet zeggen wat ze ervan vinden, maakt het er nog lastiger op.

Van de week heb ik Hellen gesproken, ivm d’r verjaardag.

Edine van Ouwendorp
    TFC Voorzitter

Wij hadden gisteravond skypecontact met Ammiël. We zullen gebedspunten formuleren bij het onderwerp gebedspunten.
    Gelukkig gaat het met iedereen goed. Hellen vindt het heel fijn dat ze nu regelmatig contact heeft met Nl (dmv de bellerslijst iig 1x per week).
    Ammiël gaf aan dat het bezoekersaantal in de diensten stabiel is met uitschieters naar boven (rond de 50).
    Het leren van de taal is een belangrijk punt om de afstand met de bevolking te verkleinen. Het is mooi om te horen dat Ammiël de taal al zo goed beheerst dat hij de dorpsbewoners goed kan verstaan. Het spreken is moeilijker, maar hij wil graag ook in het Sranan gaan preken. Hij merkt dat mensen zich veel makkelijker uitdrukken in het Sranan en dan ook meer te vertellen hebben.

Edine van Ouwendorp
    TFC Voorzitter

In deze rubriek kun je het laten weten als je contact hebt gehad met Ammiël of Hellen (zoals afgesproken op de laatste vergadering). Hierdoor weten we of er contact blijft met de TFC. Je schrijft op dat je contact hebt gehad en wat je wilt delen met de rest. Formuleer daaruit ook rustig gebedspunten voor de TFC leden.
    Zoals het er nu uit ziet is er vanaf de vergadering alleen door Anton en mij contact geweest met Ammiël en of Hellen. Dat zou wel erg zorgelijk zijn. We gaan er van uit dat dit niet zo is, maar willen jullie dit dan ook melden??

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.