Reageer op: Ditjes en Datjes

Home Forums TFC Discussiegroep Ditjes en Datjes Reageer op: Ditjes en Datjes

Arne Kos
TFC Lid

@Jacco

Ik wilde al een tijdje reageren op je vraag, maar wist eigenlijk niet wat. Ik zat vooral met de vraag of wij het goed doen in de ogen van de familie Meuleman want dat is waar het feitelijk om gaat (toch?). “Moet dat niet de vraag zijn?” was mijn gedachte.

En in de auto terug naar huis van de avond met van de Bas werd mij nog maar eens weer heel duidelijk dat ik als westerse ‘yup’ in ’t Gooi geen flauw benul heb van hoe moeilijk de omstandigheden zijn in het werkveld van Suriname. Ik kan nooit bevatten hoe het er werkelijk aan toe gaat.

En dat ontmoedigt mij. Ik heb namelijk het idee dat ik hier vanuit Nederland emotionele, morele en intellectuele ondersteuning moeten leveren. Financiƫle ondersteuning is tenslotte niet nodig, en geestelijke ondersteuning ben ik mij niet bekwaam toe.

Maar hoe nuttig is die ondersteuning als je niet begrijpt hoe de leefwereld van diegene aan wie je ondersteuning moet leveren in elkaar zit?

“En dus rest ons maar 1 ding” zullen sommige van jullie zeggen. Bidden. En dat is waar. En dan hoop ik maar dat God mij niet aanziet in dat gebed. En dan hoop ik maar dat dat gebed wat ik eigenlijk niet zou moeten bidden, waar ik eigenlijk niet in mee zou moeten komen dat dat effect heeft. Een goed effect. Een effect wat ik niet kan zien in Nederland.

Ik vind de originele vraag een hele moeilijke, ik kom steeds terug bij de vraag hoe we kunnen weten dat we het goed doen?